ORTAOKULLARDA EĞİTİM GÖREN, FARKLI YETENEK DÜZEYİNE SAHİP ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARI İLE ALGILADIKLARI ANNE-BABA TUTUMLARI VE BENLİK SAYGISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Araştırmanın genel amacı ortaokullarda eğitim gören farklı yetenek düzeyine sahip öğrencilerin algıladıkları anne-baba tutumlarının ,benlik saygısının akademik başarı ile ilişkisini incelemektir. Bu kapsamda ortaokul öğrencilerinden toplanan veriler cinsiyet, sınıf, düzeyi ,kardeş sayısı, ailede çocuk sıralaması ,algılanan gelir durumu ,anne ve babanın mesleği ve anne ve babanın eğitim durumu gibi değişkenler açısından incelenmiştir.
ARAŞTIRMA RAPORUNA ULAŞMAK İÇİN TIKLAYIN.
Araştırmanın sonucu
Bu araştırmada ortaokullarda eğitim gören farklı yetenek düzeyine sahip öğrencilerin algıladıkları anne-baba tutumlarının ,benlik saygısının akademik başarı ile ilişkisini incelenmiştir.
1- Araştırma bulgularına göre, ortaokul öğrencilerinin algıladıkları
demokratik ve otoriter anne-baba tutumu düzeyleri arasında negatif,
koruyucu ve otoriter anne-baba tutumu düzeyleri arasında pozitif ilişki
bulunmuştur. Öğrencilerin demokratik ve koruyucu anne-baba tutum
algıları ise ilişkili değildir.
2- Öğrencilerinin algıladıkları anne-baba tutumları ile benlik saygısı
düzeyleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Öğrencilerin benlik
saygıları ile algıladıkları demokratik anne-baba tutumu pozitif, koruyucu
ve otoriter anne-baba tutumu ise negatif ilişkilidir.
3- Öğrencilerinin algıladıkları anne-baba tutumları ile akademik başarı
arasında da anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Öğrencilerin akademik başarı puanları ile algıladıkları demokratik anne-baba tutumu negatif, koruyucu ve otoriter anne-baba tutumu ise pozitif ilişkilidir.
4- Öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri ile akademik başarı düzeyleri
arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur.
5- Örneklemi oluşturan ortaokul öğrencilerinin algıladıkları ana-baba
tutumları, benlik saygıları ve akademik başarı cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık göstermektedir.
6- Araştırmada, okul türü değişkeni öğrencilerinin algıladıkları ana-baba
tutumları ile ilişkili, benlik saygısı ve akademik başarı ile ilişkisiz bulunmuştur.
7- Araştırmada, öğrenim görülen sınıf değişkeni öğrencilerin algıladıkları
ana-baba tutumları ile ilişkili, benlik saygısı ve akademik başarı ile ilişkisiz bulunmuştur
8- Araştırmada, anne-baba eğitim durumu değişkeni öğrencilerin algıladıkları
ana-baba tutumları ve akademik başarı ile ilişkili, benlik saygısı düzeyleri ile ilişkisiz bulunmuştur.
9- Araştırmada, anne-babanın bir işte çalışma durumu değişkeni ile
öğrencilerin algıladıkları ana-baba tutumları, benlik saygısı ve akademik başarı arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır.
11- Araştırmada, kardeş sayısı değişkeni öğrencilerin algıladıkları ana-baba
tutumları ile ilişkili, benlik saygısı ve akademik başarı ile ilişkisiz bulunmuştur.
12- Araştırmada, doğum sırası değişkeni öğrencilerin algıladıkları ana-baba
tutumları ile ilişkili, benlik saygısı ve akademik başarı ile ilişkisiz bulunmuştur.
Öneriler
Araştırmada anne-baba tutumlarının birçok değişken ile ilişki olduğu görülmektedir. Demokratik ebeveyn tutumunun, çocukları olumlu yönde etkilediği, çocukların benlik saygılarının yükselmesine ve akademik başarının etki ettiği araştırmada bulgulanmıştır. Buradan hareketle, anne-babalara bu konuda eğitim çalışması yapan ilgili
uzmanların demokratik ebeveyn tutumlarının özelliklerini ön plana çıkarmaları etkili olacaktır.
Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servislerince yapılan aile eğitimi
ve aile bilgilendirme çalışmalarında doğru anne-baba tutumları hakkında pratiğe yönelik etkili programlar yapılması yararlı olacaktır.
Araştırmada öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri ile yetenek türlerine göre eğitim aldıkları eğitim kurumları arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Yetenek türleri(üstün zeka) ve benlik saygısı karşılıklı olarak birbirlerini etkilemektedir. Literatürde benlik saygısı ile yetenek türlerinin ilişkilerini inceleyen araştırma sayısı oldukça azdır. Bu ilişkinin önemine binaen bu iki değişken ile ilgili yeni araştırmaların yapılması faydalı olacaktır.
Araştırmada öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri ile akademik düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin akademik başarısının artması benlik saygısı olumlu yönde etkilemektedir. Aile içerisinde anne-babaların, okul ortamında ise öğretmenlerin çocukların benlik saygılarına olumlu yansıyacak tutum ve davranışlar takınması çocukların yüksek benlik saygısına sahip olmasında büyük bir yerinin olduğu düşünülmektedir.
Araştırmamızın evreni Manisa ili Soma ilçesinde bilsem ve devlet ortaokullarıdır.
Literatürde bilsem ve devlet okullarını içine alan, araştırma değişkenlerimizle ilgili çok az sayıda çalışma görülmüştür. İleride yapılacak çalışmalarda Bilsem ve devlet okulu ayrımına dayanan araştırmaların yapılması bu konuda daha ayrıntılı bilgilerin elde edilmesinde yararlı olacaktır
13 Mayıs 2014 yılında yaşadığımız maden faciasında hayatını...
13-05-2024
Adres:
NAMAZGAH MAH. İRFAN SK. NO 26 SOMA / MANİSA
Telefon
(0236) 612 77 42